Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο

ΑΤΤΙΚΗ ΓΗ

Ευλογημένη γη η Αττική καθώς είναι μια τριγωνική χερσόνησος που βρέχεται ολόγυρα από τρεις κόλπους, τον Κορινθιακό, τον Σαρωνικό και τον Ν. Ευβοϊκό. Τα Γεράνεια όρη, ο Κιθαιρώνας, το όρος Πατέρας και η Πάρνηθα δημιουργούν ένα προστατευτικό τείχος γύρω από το μεγάλο λεκανοπέδιο. Στο κέντρο του άλλα δύο βουνά η Πεντέλη με τα φημισμένα μάρμαρα και ο καλυμμένος με θυμάρια Υμηττός αποτελούν τα φυσικά όρια της Αθήνας. Της πόλης με την λαμπρότερη ιστορία στον κόσμο, πρωτεύουσα της Ελλάδας.

Το διαμάντι στο στέμμα της Αττικής, πέρα από τους διάσημους αρχαιολογικούς της χώρους, είναι η ακτογραμμή της. Χιλιόμετρα δαντελωτών ακτών με μικρές και μεγάλες παραλίες, αμμουδερές ή βραχώδεις, κολπάκια ονειρεμένα, σπηλιές που προκαλούν για εξερεύνηση, νησίδες και νησιά, προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες ζωής.  Μαζί με τον καταγάλανο Αττικό ουρανό κάνουν την Αττική έναν ακαταμάχητο προορισμό.

Η καρδιά της Αττικής χτυπά στην Αθήνα, πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας αλλά και μία από τις αρχαιότερες πόλεις του κόσμου. Η Ακρόπολη με τον Παρθενώνα, το Μουσείο της Ακρόπολης, το πλήθος αρχαίων, ελληνιστικών, ρωμαϊκών και νεότερων μνημείων την καθιστούν πόλο έλξης εκατομμυρίων τουριστών. Η Ακρόπολη και η μεσαιωνική Μονή Δαφνίου έχουν χαρακτηριστεί από την Unesco Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Στην Αθήνα διοργάνωσε του πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς αγώνες το 1896 και τους φιλοξένησε ξανά το 2004. Η Αθήνα είναι μια κοσμοπολιτική μητρόπολη και το νέο αεροδρόμιο την συνδέει πια με τα πέρατα του κόσμου. Το καλό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο συνδράμουν στην επικοινωνία με την ηπειρωτική Ελλάδα.

Στα νότια το λιμάνι του Πειραιά, το αρχαίο λιμάνι της πόλης, είναι η θαλάσσια έξοδος προς όλη την νησιωτική Ελλάδα. Το μεγαλύτερο εμπορικό λιμάνι της χώρας και όλης της Ανατολικής Μεσογείου έχει 4 τερματικούς σταθμούς και δέχεται πλοία επιβατικά, εμπορικά και κρουαζιερόπλοια. Συνδέεται με την Αθήνα με προαστιακό σιδηρόδρομο και όλα τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς. Δύο ακόμα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου διευκολύνουν την επικοινωνία. Πλήθος από μαρίνες εξυπηρετούν ιδιωτικά σκάφη χειμώνα καλοκαίρι. Αθλητικές εγκαταστάσεις βρίσκονται στην Αθήνα και σε όλη την γύρω περιοχή  όπως το Αθλητικό Κέντρο Νεότητας στον Αγ. Κοσμά, οι ιστιοπλοϊκοί όμιλοι Πειραιά, Βουλιαγμένης, το κωπηλατοδρόμιο στον Σχοινιά κλπ.

Το μετρό καθώς κι ένα τεράστιο, ανεπτυγμένο οδικό δίκτυο συνδέει την Αθήνα και τον Πειραιά με ολόκληρη την Αττική. Είναι λοιπόν εύκολο για τον επισκέπτη, Έλληνα ή ξένο, να χαρεί τους αρχαιολογικούς θησαυρούς που είναι διάσπαρτοι σε όλη την περιοχή, τις υπέροχες παραλίες, τα φυσικά τοπία αλλά και να επισκεφθεί τους αμπελώνες και τα οινοποιεία που συνεχίζουν μια παράδοση χιλιετιών.          

Η ιστορία της Αττικής

Η Αττική κατοικήθηκε κατά την Νεολιθική Εποχή ενώ την πρώιμη περίοδο του Χαλκού (2.600-2.000 π.Χ.) δημιουργούνται οι οχυρωμένοι οικισμοί και αναπτύσσονται οι εμπορικές και πολιτιστικές σχέσεις με τα Κυκλαδικά κέντρα. Γύρω στον 10ο π.Χ. αι. η συνένωση των Αττικών πόλεων από τον βασιλιά Θησέα αποτέλεσε τη βάση για την ανάπτυξη του Αθηναϊκού κράτους.

Η εκμετάλλευση όλων των πλουτοπαραγωγικών πηγών, η ανάπτυξη του  εμπορίου και η μετάβαση από την βασιλεία στην αριστοκρατία οδήγησαν στη θεμελίωση του δημοκρατικού πολιτεύματος με τις μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη το 507/508 π.Χ.

Η ακμή και η ανάπτυξη διακόπτεται από την Περσική εισβολή το 480 π.Χ. Η Αθήνα όμως επουλώνει γρήγορα τις πληγές της. Δεσπόζει με τη θαλασσοκρατορίας της όχι μόνο οικονομικά και πολιτικά αλλά κυρίως  πολιτισμικά. Είναι το κέντρο του τότε γνωστού κόσμου, ο φάρος του πολιτισμού. Ολόκληρη η Αττική ανθίζει. Εκπληκτικά δείγματα της εποχής ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο, της Αρτέμιδος στη Βραυρώνα, το Τελεστήριο στην Ελευσίνα, η ανοικοδόμηση του Πειραιά. 

Βραυρωνα   

Όλα ανατρέπονται με τον Πελοποννησιακό πόλεμο το 431 π.Χ. Μετά από 25 περίπου χρόνια πολέμου η πόλη της Αθηνάς δεν θα συνέλθει ποτέ. Η ύπαιθρος θα ερημωθεί και οι περισσότεροι κάτοικοι θα καταφύγουν στην πόλη για ασφάλεια. Το 338 π.Χ η Αττική θα περάσει στα χέρια των  Μακεδόνων. Θα γίνουν κάποιες κινήσεις ενδυνάμωσης ως το 86 π.Χ. που την καταλαμβάνει ο Ρωμαίος στρατηγός Σύλλας διαπράττοντας τεράστιες καταστροφές. Η Αθήνα παύει πια να είναι ελεύθερη πόλη. Μόνο χάρη στη φήμη της και στην έντονη πνευματική κίνηση απολαμβάνει ένα ειδικό καθεστώς αυτονομίας.

Ακολούθησε η Βυζαντινή και η ενετική κυριαρχία. Η περιοχή όμως υπέφερε επί αιώνες από επιδρομές βαρβάρων κι ο πληθυσμός μειώθηκε δραματικά.

Μία μικρή ανάπτυξη ξεκινά τον 11ο και 12ο αι που συνεχίζεται με την κατάκτηση από τους Φράγκους. Επί Οθωμανικής αυτοκρατορίας η Αθήνα απέκτησε κάποια προνόμια, οι κάτοικοι όμως της υπαίθρου υπέφεραν τα πάνδεινα από τους Τούρκους. Ήταν από τους πρώτους που επαναστάτησαν το 1821 και κατέλαβαν την Ακρόπολη. Η Αθήνα το 1833 έγινε η πρωτεύουσα της Ελλάδας. Ο πληθυσμός στην πόλη άρχισε να αυξάνεται σημαντικά. Στην Αττική αρχίζει η πρώτη εκβιομηχάνιση της χώρας και οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι ανοδικοί τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Η Μικρασιατική καταστροφή το 1922 κι ο ερχομός των προσφύγων δημιουργεί ασφυκτικές συνθήκες στην πόλη. Αρχίζει μια άναρχη οικοδόμηση. Οι πρόσφυγες όμως είναι κι ένα νέο δυναμικό, που σε λίγα χρόνια φέρνει θετικές αλλαγές. Ακολουθεί ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος κι η Γερμανική κατοχή που αποδεκάτισε τον πληθυσμό της Αθήνας.

Από το 1950 κι έπειτα ξεκινά ο εκσυγχρονισμός της Αττικής με την κατασκευή του νέου οδικού δικτύου και μια συνεχής προσπάθεια για ανάπτυξη και βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων.

Αττική Γη και Αμπελοκαλλιέργεια

Η αμπελοκαλλιέργεια στην Αττική γη παρουσίαζε εξαιρετικές δυνατότητες και έξυπνοι επιχειρηματίες το αναγνώρισαν από νωρίς. Το 1855 ο Δημήτριος Βούλγαρης ίδρυσε πρότυπο οινοποιείο με δύο γαλλικά πιεστήρια, επανδρωμένο με δύο γάλλους τεχνικούς. Στόχος του να βγάλει κρασιά πρώτης ποιότητας αλλά και σαμπάνια.

Ακολούθησε ο Γεωργαντάς με εξαγωγές στην Αγγλία, ο Κασαβέτης, ο Σόλων και το 1875 ο Καμπάς, που έφθασε την παραγωγή του Αττικού οίνου σε υψηλά επίπεδα. Κρασιά όπως το Cotes de Parnes, το Clos Marathon, ή το Tour de la reine βραβεύονταν σε διεθνείς διαγωνισμούς.

Στα τέλη του 19ου αι. η αύξηση του αστικού πληθυσμού έφερε ακόμα μεγαλύτερη ζήτηση. Από τη δεκαετία του 1880 οι σιδηρόδρομοι διέθεταν ειδικά βαγόνια κάθε Σεπτέμβρη για τη μεταφορά του μούστου στην Αθήνα. Ο μούστος από τα Μεσόγεια μετατρεπόταν σε κρασί στα μικρά οινοποιεία και τα καπηλειά της πόλης. Η κρίση του 1907-8 ήταν αναμενόμενη, τυπική κρίση υπερπαραγωγής, βοηθούμενη βέβαια κι από άλλες αιτίες. Η φυλλοξήρα και οι δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι έφεραν μεγάλες απώλειες στον άλλοτε ανθηρό αττικό αμπελώνα.

Παλαια1παλαια2

Από το 1960 ξεκινά η ανασύσταση των αμπελώνων και οι σταδιακές επενδύσεις. Φυτεύτηκαν διεθνείς ποικιλίες, αλλά το Σαββατιανό εξακολούθησε να κρατά τα σκήπτρα.

Την δεκαετία του ΄80 εμφανίζεται ένας μικρός αριθμός νέων οινοποιών, που έχουν σπουδάσει στο εξωτερικό, και θέλουν να φέρουν νέα πνοή στο αττικό κρασί. Ο τεχνολογικός εξοπλισμός και οι γνώσεις τους μαζί με την μεγάλη οινοποιητική παράδοση της περιοχής κάνουν την διαφορά. Με την στροφή στις γηγενείς ποικιλίες μετά το ΄90, τις χαμηλές στρεμματικές αποδόσεις και τις ήπιες καλλιεργητικές μεθόδους η Αττική παράγει πια κρασιά που ξεχωρίζουν, βραβεύονται σε διαγωνισμούς και παίρνουν υψηλές βαθμολογίες από διεθνείς κριτές.